Mathilde Santing stijgt boven zichzelf uit.

Mathilde Santing heeft vrijdagavond 21 september op onnavolgbare wijze het jubileumseizoen van Cultura De Ronde Venen geopend. Het eerste concert van haar nieuwe tour'Recital' was een ware belevenis.

Foto Gerard de Haan.

Mathilde Santing begon zonder begeleiding aan haar concert en het publiek in De Meijert hing direct aan haar lippen. Na een minuut vielen pianist Marcus Olgers en Ward Veenstra,

de man van de audiovisuele aspect, in en was de toon van de avond gezet... De combinatie van deze drie musici is een gouden greep. Mathilde Santing heeft in pianist Olgers een goede sparring-partner,terwijl Ward Veenstra voor sfeerbepalende elektronische klanken zorgt. Hij gebruikte daarvoor in De Meijert onder meer 'samples' die door Marcus Olgers op piano waren ingespeeld.

Zo ontstond er een mooie samensmelting van twee stijlen: traditioneel pianospel van Olgers en alles wat uit de trukendoos van Veenstra kwam. Samen klonk het lekker fris, actueel en toch vertrouwd. Tel daarbij het warme stemgeluid van Mathilde Santing op en daarna was nog maar één conclusie mogelijk: dit zou een bijzonder concert worden.
Het was sowieso een bijzondere avond want het optreden voor Cultura bleek, zoals Mathilde zelf vertelde, haar eerste concert in De Ronde Venen! Bovendien voerde ze deze avond louter zelfgeschreven nummers uit, iets wat ze in haar lange en rijke carrière nog niet eerder gedaan heeft. Haar eerste zelfgeschreven lied 'Given' vormde de basis voor vele mooie nummers die ze in De Meijert vertolkte. Mathilde presenteerde alle liedjes met korte inleidingen, waarbij ze vaak de lachers op haar hand kreeg.

Met haar nieuwe repertoire nam Mathilde Santing het publiek mee naar de zonnige kant van het leven. Maar de duistere zijden van dat leven, zoals liefde, verlangen, weemoed en hoop, kwamen evengoed aan de orde. Zo liet Mathilde zich ook van haar kwetsbare kant horen. Daarbij bediende ze zich van diverse muzikale stijlen, maar vooral in de jazzy songs steeg ze boven zichzelf uit.Wat eens te meer duidelijk werd tijdens deze avond was dat Mathilde Santing een vakvrouw pur sang is. Dat ze zichzelf opnieuw heeft uitgevonden en een fantastisch nieuw pad is ingeslagen.
Het is van harte te hopen dat dit pad de weg van Cultura De Ronde Venen nog eens zal kruisen!

Deze recensie is afkomstig van 0279-online